Angstgevoelens beperken

Wat je de tandarts kunt vragen om angstgevoelens te beperken

• Meer tijd voor je uittrekken dan gebruikelijk is.
  • De eerste keer alleen maar kijken of een foto maken.
  • Alles van te voren goed uitleggen, zodat je weet wat er gaat gebeuren.
  • Je alle instrumenten laten zien en uitleggen waarvoor ze gebruikt kunnen worden.
  • Je tijdens de behandeling precies vertellen wat hij gaat doen en hoe lang het nog duurt.
  • Je laten meekijken met een spiegeltje (of juist niet!).
  • Stoppen met de behandeling zodra jij je hand opsteekt.
  • Je walkman laten meenemen met je favoriete muziek.
  • Je iets laten vasthouden (favoriete knuffeldier, sjaal)
  • Andere oplossingen aandragen waardoor je angstgevoelens afnemen.
  • Verdoving en kalmering

Als de tandarts iets moet doen wat pijnlijk kan zijn, zal hij in de meeste gevallen eerst voorstellen om te verdoven. De verdoving bestaat uit een klein prikje, waarna je meestal geen pijn meer voelt. Voel je na de verdoving toch pijn zeg dat dan meteen. De tandarts kan dan nog een beetje extra verdoven. Als de verdoving eenmaal werkt, voelt je wang of lip vaak dik aan en heb je het gevoel dat je moeilijker kunt praten en eten of drinken. Dit gevoel verdwijnt weer nadat de verdoving is uitgewerkt, meestal één of enkele uren na de behandeling. De tandarts kan de plek waar de verdoving gegeven wordt iets minder gevoelig maken met een zalfje.

Sommige tandartsen werken met lachgas. Lachgas veroorzaakt een gevoel van ontspanning en neemt daardoor veel angstgevoel weg. Het lachgas wordt toegediend via een neuskapje. Je moet dan dan ook goed door je neus in- en uitademen. Lachgas mag overigens niet worden gebruikt in de eerste drie maanden van de zwangerschap en je mag pas een half uur na de behandeling weer deelnemen aan het verkeer. Als jouw tandarts geen lachgas gebruikt, kun je vragen of hij je wil doorverwijzen naar een tandarts die dat wel toepast.

De tandarts kan ook een kalmerend medicijn voorschrijven, dit wordt premedicatie genoemd, een veel gebruikt middel is dormicum. Niet alleen merk je veel minder van de behandeling, maar je herinnert je er achteraf ook minder van. Sommige mensen blijven echter angstig, ook al gebruiken ze lachgas of een medicijn. In het geval van extreme angst voor de tandarts is er nog een mogelijkheid om je te laten behandelen onder narcose. Je bent dan volledig 'weg' zodat je niks merkt van de behandeling, dit kan gebeuren in ziekenhuizen, maar ook sommige tandheelkundige klinieken gebruiken een variant van narcose, dit wordt intra-veneuze sedatie genoemd.

Vragen? Neem contact op